“Mag ik van jou dan vrijblijvend een offerte?” Laat het duidelijk zijn: er is niet zoveel vrijblijvend. Laten we de definitie van Van Dale er even bijpakken.
Wederzijds tot niets verplichtend
Dus alles wat je weggeeft in een vrijblijvend gesprek verdwijnt in een groot, zwart gat. Je hebt gewoon pech, het was een vrijblijvend gesprek. Je gesprekspartner mag alles doen wat hij/zij wil met jouw:
- Fantastische productidee
- Geweldige pay-off voor op de website
- Zelfs die ingang bij die ene klant die je zelf graag wilde scoren
Vette pech. Het was allemaal vrijblijvend en dat betekent dat je gesprekspartner helemaal niks aan je verplicht is. Aardige vrouw, maar ze gaat nu geld verdienen met jouw idee. Leuke man, maar morgen staat jouw slogan op zijn bus. En jij lach wat schaapachtig en stort je in het volgende vrijblijvende avontuur.
Vrijblijvend op een manier waarop je je niet inspant
Vrijwillig is niet vrijblijvend. Je zat er op te wachten tot ik die erin zou gooien, of niet? Tijdens jouw gezellige, vrijwillige, vrijblijvende kopje koffie zuigt je gesprekspartner alle informatie op. “Jee, wat weet jij er toch veel van.” Je voelt je gevleid, terwijl waardevolle informatie zomaar uit je mond komt.
Het gaat onbewust, zonder inspanning.
Het is tijd om bewust onbekwaam te worden, en duidelijke grenzen te stellen. Automatiseren op het moment waarop voor jouw informatie best eens betaald mag worden. Bouw die bewuste trigger in. En los het op met zinnen als:
- Daar zou ik even in moeten duiken, heb je een budget hiervoor?
- Ik kan dat wel aan x vragen, maar je snapt dat dat niet zonder factuur kan?
- Helaas heb ik nu geen tijd, door betalende klanten – of we moeten er een opdracht van maken?
Maar dan helemaal op jouw manier, binnen jouw huisstijl. Met een aantal tips en tricks in je rugzak, werk jij nooit meer vrijblijvend!