Vriendschap is niet te koop. Niet met geld, niet met een gratis product.
“En wat kost dat dan voor mij?” Nou, gewoon wat het voor de anderen ook kost. Je product is niet opeens minder waard omdat je het aan een bekende levert.
“Ja, maar dan reken ik de uren die ik zelf maak gewoon niet.” Waarom eigenlijk niet? Heb je daar wel eens goed over nagedacht?
Vrienden
Misschien moeten we eens beginnen met dat woord analyseren. Vrienden gaan toch niet aan jou vragen of je je product gratis weg gaat geven? Diezelfde vriend heeft waarschijnlijk een goed lopend bedrijf met wellicht allerhande medewerkers en een prima omzetprognose. En toch vraagt ‘ie aan jou, in al je goedheid, om dan maar je product met korting te geven.
Dingen die hij/zij zonder morren en gesprekken over korting afneemt:
- Energie
- Een verbouwing
- De huur
- Kantoorartikelen
- De koffie
- Een bedrijfsauto
- Bestickering van die auto
En ga zo maar door. En jij maar je product weggeven.
“Vriendendienst”
“Ja, maar we zaten zo lekker koffie te drinken en ik had niet eens door dat ik alles weggaf!” Een zeer bekende valkuil. Je gaat zo op in het gesprek en vindt het zo leuk om de ander te helpen dat je opeens allerlei goede tips en adviezen op tafel gooit. Weer in je eigen valkuil getrapt.
Een vriendendienst is helpen met een verhuizing, in het weekend. En zelfs daar zijn het vaak niet eens je beste vrienden. Een vriendendienst is even dat pakketje ophalen opdat je toch langs het PostNL punt komt. Een vriendendienst is je auto even uitlenen.
De scheidingslijn is niet eens zo heel erg dun. Zodra jij je zakelijke product, waar je zo goed over na hebt gedacht en zoveel energie in hebt gestopt weggeeft, is het geen vriendendienst meer, maar broodroof.
En een echte vriend wil toch ook gewoon dat jij te eten hebt?
Stop met vriendendiensten
Natuurlijk moet jij je auto uitlenen als je dat wilt. Maar waar ligt de grens tussen vriendendienst en weggeven? Naast dat het moeilijk is die grens te bewaken, is het soms nog lastiger om tegen die vriend “Nee” te zeggen. Niet eens “Nee”, maar vooral “Dat kost je zoveel”.
We helpen je graag om voor jezelf te besluiten waar jouw grens ligt. En die gewoon keihard te bewaken.